Friday, October 12, 2018

Punk: Satu Penilaian Semula (zine)


Midiskirt merupakan penulis untuk zine-zine punk awal dulu seperti Aedes (oleh Joe Kidd) dan zine nya sendiri Parasit (1993-94). Tulisan-tulisan dalam zine asalnya ditulis dan disiarkan dalam satu portal. Aku ada berjumpa dengan Midi di Cyberjaya Zine Festival, dan sesudah itu meminta kebenaran untuk menerbitkan tulisan-tulisan tersebut dalam bentuk zine menerusi label aku. Namun kata Midi, dia dah pun siapkan himpunan tulisan dan hampir siap untuk diterbitkan dalam bentuk zine. 

Dalam zine ni, Midi menceritakan bagaimana dia mula terjebak dan dengan muzik punk dan idealism politik kiri. Midi menulis tentang penglibatan, kecenderungan dan pendapat-pendapat tentang subculture ini. Namun dia tidak mengaku dirinya seorang punk, tapi sekadar peminat dan pemerhati budaya punk. Selalu juga aku jumpa dia di gig punk dewasa ini.

Agak kelakar apabila Midi menulis pengalaman menjadi vokalis band Millions Of Mad Moslems dan dia merupakan seorang yang sangat gugup dan lari dari studio ketika hendak merakam suara. Ada cadangan untuk menukarkan nama band tersebut kepada Les Gemuruh kerana dia sentiasa gemuruh jika diberi mikrofon, haha!

Dapatkan zine yang berharga RM10 ni dari page Padajiwa di facebook atau instagram. 

No comments:

Post a Comment