Wednesday, May 22, 2013

ulasan: SCHIZOPHRENIC 'SICK'

Aku beli zine ni di Pasar Buku BOCO 08 di booth BijiPress. Aku belek zine ni sebab cara ia dibind. Nampak ala-ala buku perfect bound tapi D.I.Y style guna gam UHU barangkali. Sebelum ni, zine Grrrl: Rebel dan Fuzztival pernah buat juga macam ni tapi ni lagi kemas dimana kertas A4 dilipat-lipat dulu baru digam. Pergh, sama berminat nak buat zine perfect bound tapi takde modal atau mesin boleh berguru dengan editor zine ni.

Aku sangkakan zine oleh awek sebab booth tu aweks yang jaga, tapi editornya terus datang bila aku belek zine dia dan bagi isu pertama dengan percuma. Rupanya dia dah buat perzine (personal zine) sejak 1995! Zaman tu tak banyak perzine, lebih banyak zine musical dan punk/hc.

Nama 'sick' untuk keluaran ini menunjukkan ini isu ke enam dan dia menggelar isu ini sebagai 'novel-zine'. Semua isi-isi diambil karya-karya terbaik dari blog beliau dan ada kena-mengena dengan 'skizofrenia'. Ada cereka pendek, cereka panjang dan ada juga cerita realiti harian editor sendiri.

Masa aku beli zine ni, sekali dua isu dan dapat free penanda buku (dari BijiPress) free satu t-shirt, dan juga free Schizophrenic zine issue pertama yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.

RM25 PPD
http://akuskizo.blogspot.com/




No comments:

Post a Comment